یک بعد از ظهر انگلیسی

رسم چای بعد از ظهر یکی از اصیل ترین و مهم ترین رسوم کشور انگلیس است که با وجود محبوبیت و همه گیر بودن آن قدمت چندانی نیز ندارد. اگر چه رسم نوشیدن چای به چین و هزاره ی سوم قبل از میلاد برمی گردد، اما این رسم در قرن هفدهم میلادی و توسط پادشاه چارلز دوم و همسرش که پرتغالی بود به انگلستان وارد شد. با 2Safar همراه باشید تا در مورد این رسم دوست داشتنی بیشتر بدانید.

2safar

تاریخچه

چای بعد از ظهر به عنوان یک رسم اجتماعی توسط آنا، هفتمین دوشس بدفورد در سال 1840 در انگلستان رواج پیدا کرد. به این شکل که دوشس در حوالی ساعت 4 بعد ازظهر گرسنه می شد، در حالی که شام در عمارت او در ساعت 8 شب سرو می شد. از نظر دوشس فاصله ی بین ناهار و شام زیاد بود، بنابراین او بعد از ظهر ها و حوالی ساعت 4 درخواست یک سینی حاوی چای، نان و کره (و گاهی ساندویچ) می کرد. دوشس به عصرانه اش عادت کرده بود و کم کم از دوستانش دعوت می کرد که در ساعت 4 بعد از ظهر با هم چای، نان و کره صرف کنند.

2safar

این عادت دلپذیر دوشس به تدریج به صورت یک رسم اجتماعی در آمد. در دهه ی 1880 خانم های طبقه ی بالای جامعه کم کم این رسم را گسترش دادند و در مهمانی های چای بعد از ظهر پیراهن بلند، دستکش و کلاه می پوشیدند و دوستانشان را بین ساعت 4 تا 5 بعد از ظهر ملاقات می کردند.

2safar

آداب چای بعد از ظهر

در رسم چای بعد از ظهر بر روی میز رومیزی تمیز و زیبایی انداخته می شود و یک سرویس فنجان چای چینی ظریف و زیبا مورد استفاده قرار می گیرد. برای این مراسم چای خوش عطر و رنگی دم می شود و ساندویچ های کوچک مانند ساندویچ خیار و پنیر بر روی میز قرار می گیرد. در کنار چای و ساندویچ کلوچه یا بیسکوییت به همراه خامه و مربا نیز سرو می گردد. کیک و نان نیز از اجزای چای عصرانه ی انگلیسی هستند. چایی که در مراسم بعد از ظهر انگلیسی معمولاً دم می شود چای سیلان هندی است. قوری چای نیز معمولاً نقره می باشد.

2safar

در طبقات معمولی جامعه و حومه ی شهر ها و روستا ها مراسم چای ساده تر برگزار می شود و معمولاً فقط به صرف چای و بیسکوییت یا کیک کوچک محدود می گردد. ممکن است حتی چای مفصلی در کار نباشد و به یک ماگ آب جوش با تی بگ ختم شود. اما نکته این جاست که در ساعت 4 بعد از ظهر مراسم چای چه از نوع ساده چه مفصلش مانند یک رسم همگانی برگزار می شود و بسیار محبوب است.

2safar

چای خوردن به عنوان یک رسم اجتماعی

رسم چای بعد از ظهر به جز این که نقش عصرانه ای سیر کننده دارد و میان وعده ی میان ناهار و شام محسوب می شود، بلکه یک رسم اجتماعی نیز هست. مردم دوستانشان را برای چای عصر ملاقات می کنند و خیلی از قرار ملاقات ها و وعده های دیدار برای این زمان هماهنگ می شود. در واقع رسم چای بعد از ظهر یکی از لذات ساده ی زندگی در انگلستان است. چای به عنوان یک نوشیدنی مردم را دور هم جمع می کند و دوستی ها و روابط اجتماعی حول و حوش این نوشیدنی دوست داشتنی شکل می گیرد.

2safar

باید و نباید های مراسم چای انگلیسی

2safar

- بهتر است از تمام خوراکی های روز میز حتی به مقدار خیلی کم هم که شده امتحان کنید. از تمام شیرینی ها و تنقلات کمی میل کنید. و هیچ چیزی را دست نخورده باقی نگذارید.

2safar

- با دهان پر حرف نزنید و لقمه های بزرگ نخورید. هر بار تکه ای کوچک از غذا به دهان بگذارید.

- ابتدا روی بیسکوییت یا کلوچه ی خود خامه بمالید و سپس مربا بریزید.

2safar

- ابتدا لقمه ی خود را به طور کامل بخورید، سپس جرعه ای چای بنوشید. با دهان پر چای ننوشید. در مراسم چای همزمان خوردن خوراکی ها و نوشیدن چای بی ادبانه تلقی می شود.

- هنگام نوشیدن چای به فنجان چای نگاه کنید، نه اینکه از بالای فنجان چای خود به طرف مقابل نگاه کنید. وقتی جرعه ای از چای خود را نوشیدید و فنجان را پایین گذاشتید سپس به روبه رو نگاه کنید.

- اگر خواستید در وسط مراسم نوشیدن چای میز را برای دقایقی ترک کنید، دستمال سفره ی خود را روی صندلی خود (و نه روی میز) قرار دهید. دلیل ترک میز را نگویید، فقط بگویید ببخشید و از سر میز بلند شوید. مثلاً نگویید نیاز به رفتن به دستشویی دارید!

- هیچ وسیله ی اضافه ای مانند کلید، عینک آفتابی یا تلفن همراه را روی میز نگذارید. بر روی میز فقط باید وسایل چای عصرانه باشد.

- همزمان از شیر و لیمو برای چای خود استفاده نکنید. یا لیمو در چای بریزید یا شیر.

- فنجان چای خود را لبالب پر نکنید.

- فنجان خود را هنگام نوشیدن چای زیاد خم نکنید. تمرین کنید که با اندکی خم کردن فنجان چای بنوشید.

2safar

- قاشق چای خوری را در فنجان باقی نگذارید. پس از هم زدن چای قاشق را روی نعلبکی قرار دهید.

- در طول مراسم نوشیدن چای از علائق غذایی و اینکه چه چیزی را دوست دارید و چه چیز دوست ندارید صحبت نکنید.

- پس از اتمام مراسم نوشیدن چای دستمال سفره ی خود را روی میز قرار دهید.

- آهسته از فنجان چای و خوراکی های روی میز بخورید. در رفتار خود عجله نشان ندهید. سعی کنید از این مراسم نهایت لذت را ببرید.

2safar

- در مراسم چای بهتر است لباس اسپرت مثل شلوار جین و کفش ورزشی نپوشید چون مؤدبانه تلقی نمی شود. لباس شب رسمی نیز ضرورتی ندارد. بهترین پوشش یک لباس نسبتاً غیر رسمی مخصوص بعد از ظهر است مثل یک پیراهن زیبا با صندل یا کفش پاشنه دار برای خانم ها و پیراهن وشلوار برای آقایان.

2safar

- جهت هم زدن چای با قاشق چای خوری به صورت ساعت گرد است. اگر فنجان چای خود را یک ساعت تصور کنید شما باید از ساعت 6 به ساعت 12 حرکت کنید.